cell-biology

یه جا برای یاد دادن و یاد گرفتن

cell-biology

یه جا برای یاد دادن و یاد گرفتن

استخراج قدیمی ترین DNA


دانشمندان موفق به استخراج DNA نئاندرتالی که 100 هزار سال قبل می‌زیست شده‌اند. این قدیمی‌ترین DNA انسانی است که تاکنون کشف می‌شود.


این DNA از دندان بقایای کودکی از نسل نئاندرتال ها که در غار اسکلادینا در آبگیر رود میوز در بلژیک پیدا شده بود استخراج شده است.

این مطالعه که نتایج آن در نشریه Current Biology گزارش شده است، حاکی از آن است که خویشاوندان دوردست ما از لحاظ ژنتیکی متنوع‌تر از آن بودند که قبلا تصور می‌شد.

البته زمانی که پای انسان های اولیه در حدود 35 هزار سال قبل به اروپا باز شد، از تنوع ژنتیکی نئاندرتال ها، شاید به خاطر تغییرات آب و هوایی یا بیماری ها، به شدت کاسته شده بود.

پژوهشگران فرانسوی و بلژیکی این مواد ژنتیکی را از میتوکندری جدا کردند.

دانشمندان توالی 123 جفت باز DNA را رمزگشایی کرده و آن را با سایر توالی‌های DNA نئاندرتال هایی به قدمت 29 هزار سال تا 42 هزار سال مقایسه کردند.

گروهی فرانسوی تحت سرپرستی دکتر کاترین هانی در این نشریه نوشت: "توالی اسکلادینا آشکار کرده است که تنوع ژنتیکی نئاندرتال ها تاکنون کمتر از حد واقعی تخمین زده شده بود."

این یافته ها حکایت از آن دارد که تنوع ژنتیکی در دوره های ابتدایی تاریخ نئاندرتال‌ها بیشتر از زمان‌های اخیرتر، یعنی دوران آغاز ورود انسان به اروپا، بود.

نئاندرتال‌ها از 230 هزار تا 28 هزار سال قبل در اروپا، آسیای میانه و خاور میانه می‌زیستند.

آنها شکارچیانی ماهر بودند و به خوبی خود را برای زندگی در عصر یخبندان تطبیق داده بودند؛ اما پس از ظهور انسان های مدرن (کرو-مگنون ها) به تدریج از صفحات اروپا محو شدند.

علت انقراض نئاندرتال‌ها مجهول است، اما نظریه های گوناگونی در این زمینه مطرح شده است که از جمله عوامل زیستی، زیست محیطی و فرهنگی را ذکر می کند.

مطالعاتی که تا به امروز روی DNA صورت گرفته حاکی از آن است که انسان و نئاندرتال‌ها به ندرت با یکدیگر آمیزش کرده یا هرگز چنین نکرده‌اند.


  منبع:BBC

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد